14 Mart 2017 Salı

MERZİFON

Merzifon, Amasya merkezine yaklaşık 45 km. uzaklıkta ve meşhur sadrezam Merzifonlu Kara Mustafa Paşa’nın da doğduğu yer olan bir kasaba. Biz de Amasya’dan Saraydüzü Kışlası Milli Mücadele Müzesi’nin hemen yanından kalkan minibüsle yaklaşık 1 saatte Merzifon’a ulaşıyoruz. Bu minibüsler her yarım saatte bir var ve ücreti de 10 TL.

Minibüslerin kalkış noktası- Saraydüzü Kışlası
Merzifon’da minibüs bizi şehrin girişinde,halk arasında ilçede tek büyük cadde olmasından dolayı Mecburiyet Caddesi olarak da anılan Cumhuriyet Caddesi’nin başında bırakıyor. Buradan şehir merkezine doğru hafif yokuş yukarı yürürken hemen ileride Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Heykeli bizi karşılıyor.

Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Heykeli

Yola devam ediyor ve sağda önce Dönertaş Cami’ni sonra da Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Cami’ni görüyoruz. Hemen buraya bitişik Bedesten ve Taşhan da Merzifon da görülmesi gereken yerlerden. Taşhan ne yazık ki Vakıflar Müdürlüğü tarafından kapısına kilit vurulmuş bir şekilde tadilat edilmeyi bekliyor... Tadilat gören Bedesten’de ise şu an güzel bir restoran hizmet veriyor ve burada mutlaka meşhur Topuz Kebabı’nın tadına bakın derim. Buraya özgü kebap, eskiden bir savaş aracı olarak kullanılan topuzların ısıtılarak, pişmiş etlerin bu topuz üzerine konulup servis edildiği ilginç sunumlu bir tat. Yine Bedesten’deki restoranda değişik tatlı şerbetlerin de tadına bakabilirsiniz.

Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Cami

Taşhan

Bedesten

Topuz Kebabı

Bedesten’den tekrar Cumhuriyet Caddesine çıkarak caddenin diğer yönüne doğru ilerliyor ve sırasıyla solumuzda Saat Kulesi, şu an erkek yurdu olarak kullanılan Sultaniye Medresesi ve Belediye Binası’nı görüyoruz.

Saat Kulesi

Sultaniye Medresesi
Belediye

Biraz daha ilerleyerek sağımızda Park’a ulaştığımızda parkın içinden geçerek ilerlediğimizde eski Amerikan Koleji’nin bir bölümü olan ve şu an Fen Lisesi olarak kullanılan binalarına ulaşıyoruz. Binalardan eskiden Kız Koleji olarak kullanılmış olanı şu an tadilatta. Ayrıca kapalı olduğu için gezemediğimiz Amerikan Koleji Müze ve Kütüphanesi’ni dışardan fotoğraflamakla yetiniyoruz. Bir Amerikan Koleji mezunu olarak kendi okulumla aynı yılda (1876) hizmete girmiş ancak o kadar uzun soluklu yaşayamamış kolej binalarına ziyaret, tarihte bir yolculuk gibi oluyor. Kendi kampüsümdeki binalarla buradaki bina yapılarındaki benzerlik de bir o kadar şaşırtıyor beni.

Amerikan Koleji Müze & Kütüphanesi

Fen Lisesi

Buradan devam ederek bu kez Aşıklar (nam-ı diğer Ulus Caddesi) üzerinden dümdüz ilerleyerek saat kulesinin olduğu noktaya geri dönüyor ve hemen saat kulesinin karşısındaki sokaktan sola girerek şu an Merzifon Kültür Merkezi olarak hizmet veren Ermeni Protestan Kilisesi’ne ulaşıyoruz. Yine buraya çok yakın Asım Bey Konağı Merzifon’un önemli yapılarından biriymiş ama asılı yazıdan şu an satılık olduğunu öğreniyoruz:)  Bir de hemen yanına monte edilmiş çirkin bir yapıyla tüm tarihi özelliğini kaybetmiş ve düğün salonuna dönüştürülmüş Aya Dardara Kilisesi de buraya çok yakın bir noktada ama kiliseyi görebilmek için (yanına monte edilmiş bina yüzünden sadece tepedeki çıkıntıdan kilise olduğu anlaşıldığından) hayli zorlanıyoruz.

Ulus Caddesi

Ermeni Kilisesi- Kültür Merkezi

Asım Bey Konağı

Biz de bu yürüyüşü tamamlayıp hayli acıktığımızdan Topuz Kebabımızı yemek üzere Bedesten’e doğru ilerliyoruz. Merzifon’un en kuzey noktasında Basmacı Konağı ve Piri Baba Türbesi de eğer zamanınız varsa Merzifon’da görmek isteyeceğiniz diğer önemli yerler.

Biz de bu kısa kültür turunun ve zevkli yemek molasının ardından konakladığımız Amasya’ya gitmek üzere tekrar minibüslerin kalktığı Cumhuriyet Caddesi’nin başlangıç noktasına ilerliyor ve biletimizi alarak 1 saatte Amasya’ya geri dönüyoruz.