6 Aralık 2017 Çarşamba

ZIMBABWE'nin Güney Batısındaki Şelale Şehri: VICTORIA FALLS

Victoria Falls, Güney Afrika’nın kuzeydoğu komşusu Zimbabwe’nin güneyinde yer alan  ve Zambia ile sınır oluşturan Victoria Şelalesi’ne ev sahipliği yapan şehir. Bu şelale, değişik büyüklük kategorilerine göre sıralanan şelaleler arasında 1.7km.lik genişliği ile en uzun olanı. Hazır büyüklüklerden söz açılmışken, Amerika ve Kanada arasında yer alan Niagara Şelalesi debisi en fazla olan, Arjantin ve Uruguay arasında yer alan Iguazu Şelalesi ise en yüksekten akan şelale kategorilerinde birincilikleri elde tutuyorlar.

Victoria Falls

Victoria Falls’a, Johannesburg’dan 1.5 saatlik bir uçak yolculuğu ile ulaşıyoruz.  Büyük bir şehirden çok şelaleden dolayı oldukça turistik bir kasaba burası. Büyük otellerden ziyade “lodge” denilen tatil köyleri mevcut. Kasabada yerel halk oldukça fakir. Ancak turistik bölgedeki oteller hayli gelişmiş. Biz de bu tatil köylerinden biri olan Kingdom’da konaklıyoruz.

Victoria Falls Havalimanı

Odamızdan manzara , Kingdom

Havalimanından otele giderken kasabanın iki ana caddesinden de geçerken yerel halkın yaşadığı kulübeleri görüyoruz. Ancak turistler ve yerel halk birbirinden oldukça kopuklar. Alışveriş yapmak niyetindeyseniz mutlaka pazarlık yapmak gerekiyor. Özellikle yerel satıcıların toplandığı sabit pazarda pek çok hediyelik eşya var. Özellikle bir şeyler satmak isteyen yerel halk yer yer çok yıpratıcı olabiliyor. 100 Dolar istenen bir mal pazarlıkla 20 Dolara kadar inebiliyor. Ancak bu pazarlık ritüeli bir süre sonra çok yorucu olmaya başlıyor. Kısacası burada alışveriş zor zanaat :)

Pazar

Victoria Falls’taki ilk akşamımızda şelaleyi de oluşturan Zambezi Nehri üzerinde tekne ile yemekli bir tur yapıyoruz. Bu turlar belirli bir noktadan kalkıyor ve 2 saat sürüyor. Turları yapan birkaç firma var ama en bilinenlerden biri Zambezi Explorer. Tekneden gün batımını seyretmek ayrı bir zevk ve buraya gelmişken mutlaka yapılması gerekenlerden.

Zambezi

Ertesi gün İskoç kaşif Livingston’un dünyaya tanıttığı Victoria Şelalesi’ni ziyaret ederek güne başlıyoruz. Suyunun en yoğun olduğu döneme denk gelemediğimizden bazı yerlerde akan su azalmış olsa da şelale pek görkemli akıyor. Şelale bir milli park içinde ve girişi 30 Dolar. Bu arada Zimbabwe’de yaşanan %500.000’lik enflasyon sonrası para birimi USD’ye değişmiş. Ancak piyasada dolar sıkıntısı çekildiği söyleniyor. Yerel rehberimiz George’un anlattığına göre halk, uzun yıllar sonra görevinden ayrılan Mugabe’nin yerine geçen başkandan çok umutlu görünüyor.

Victoria Şelalesi

Şelalenin bitiş noktasında, 1905 yılında yapılan 192 metrelik Victoria Falls Arch Bridge (Victoria Falls Köprüsü) yer alıyor. Biz rastlayamadık ama buradan bungee jumping yapanları izlemek mümkünmüş.

Köprü

Şelale ziyaretimizin ardından Ko Mpisi köyünü ziyaret ediyor ve köy yaşamı ile ilgili bilgi alıyoruz.  Köy ziyaretinden sonra Victoria Falls merkeze geri dönüyoruz. Buraya yolunuz düşerse “Look Out Cafe” adında Zambezi Nehri manzaralı kafeye de uğramanızı tavsiye ederim.

Mpisi Köyü

Son olarak, Boma adındaki yerel av etleri sunan ve dans ve davul gösterilerinin de olduğu restorana uğramadan Victoria Falls ziyareti eksik kalmış olur. Biz de ikinci gecemizde yemeğimizi burada yiyor ve güzel bir akşam geçiriyoruz.

Victoria Falls, aynı zamanda batıdan Chobe Milli Parkı’nın yer aldığı Botswana ile kara sınırını paylaşıyor. Doğal güzellikleriyle de tüm ilkelliğine rağmen bana göre bu bölgede gerçekten görülmesi gereken noktalardan biri.